Thursday, April 5, 2012

Sudah Cukup Sudah

"Maaf. Saya berjanji tak akan buat lagi". Sesiapa saja pernah melafazkan maaf dan pernah juga berjanji tak akan mengulangi kesilapan itu. Tapi kata -kata MAAF itu kini umpama mainan semata-mata. Ada yang melafazkan kata maaf berulang kali tetapi tetap melakukan kesilapan yg sama berulang kali. Pernahkah ditanya kepada yg diminta maaf itu bagaimana perasaan mereka? Pasti hati mereka akan lebih terluka lagi..malah kali ini akan menjadi bisul. Menunggu masa untuk memuntahkan nanahnya.

Kenapakah dikalangan kita ingin terlalu mudah mengucapkan kata maaf. Tetapi mereka tidak sedar kata-kata itu mempunyai maksud yang sangat mendalam. Jika dulu amat susah meminta maaf kerana kita sedar, bila perkataan itu dilontarkan, maka kita telah berjanji untuk menjadi yang terbaik dan tidak akan mengulangi kesilapan yang sama. Tetapi kini, perkataan itu hanya mainan mulut sahaja. Umpama memberi coklat kepada budak2 utk membuatkan mereka bergembira.

Jika kita sedar MAAF itu mempunyai byk tanggungjawab maka kita tidak akan mengulangi kesilapan yang serupa. Hati yang dilukai itu amat payah untuk dirawat. Meskipun ia boleh sembuh. Tapi parutnya akan kekal.




No comments: